ekologia & zrównoważony rozwój
Cała prawda o pierwszym konopnym samochodzie Forda
Prawie każda strona internetowa poświęcona konopiom wspomina o pierwszym samochodzie konopnym Henry Forda. Możemy odnieść mylne wrażenie, że karoseria samochodu była zrobiona w całości z włókien konopnych. A jaka jest prawda?
Skąd w ogóle wziął się pomysł takiego samochodu?
Henry Ford był niewątpliwie wizjonerem. To jemu zawdzięczamy masowy rozwój przemysłu samochodowego. Sprawiło to 15 milionów czarnych Fordów T jeżdżących po drogach USA na początku 20 wieku. Ford wprowadził w swoich fabrykach trzyzmianowy system pracy i zdecydował o produkcji samochodu tylko w jednym kolorze, co przełożyło się na niższą cenę pojazdu, a więc jego większą popularność. Pod koniec lat 30 XX wieku widząc skutki Wielkiego Kryzysu, Ford wpadł na pomysł, który mógł poprawić znacząco byt amerykańskich farmerów, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo: samochód o karoserii zrobionej z plastiku. Panele karoserii wykonane były w 70% z włókien celulozowych – wśród nich włókien konopnych. Masowa produkcja takiego samochodu spowodowałaby znaczący wzrost zamówień w amerykańskim sektorze rolniczym.
Karoseria z plastiku. Plastik z roślin.
Plastikowa karoseria wykazała 10-krotnie większą wytrzymałość na uderzenia niż stal, a samochód miał być napędzany etanolem z konopi. Ponadto samochód był znacznie lżejszy od pojazdu z metalu. W trakcie pokazu, jeden z inżynierów uderzał młotkiem w karoserię nie powodując jej odkształcenia. Prasa podała skład plastiku: 70% włókna celulozowe i 30% żywica spajająca. Włókna celulozowe z kolei to w połowie włókna sosny południowej, 30 procent trawa, 10 procent włókna konopne i 10 procent włókien z rośliny ramia. Zatem słynny konopny samochód składał się z konopi jedynie w niewielkim stopniu.
Samochód pokazano po raz pierwszy 13 sierpnia 1941 w Dearborn w stanie Michigan. Pokaz obejrzało ponad dziesięć tysięcy miłośników motoryzacji, a komentarze prasowe podawały że Henry Ford pewnego dnia będzie... hodował samochody na grządkach (Popular Mechanics, grudzień 1941).
„Będzie to samochód o piekielnie lepszym wyglądzie pod każdym względem. I nie zapominajmy, że branża motoryzacyjna to tylko jedna z branż, w której mogą znaleźć zastosowania tworzywa sztuczne wykonane z tego, co uprawia się na ziemi!”
-New York Times, 2 lutego 1941
Dlaczego plastikowy samochód Forda nie wszedł do masowej produkcji?
Jest kilka teorii na ten temat. Wielu komentatorów twierdzi, że lobby metalowe zdusiło pomysł w zalążku, broniąc swojego rynku zbytu. Inna teoria mówi o wojnie: ponieważ cały przemysł wojenny USA był ukierunkowany na metal, więc nikt nie chciał w tym trudnym czasie zawracać sobie głowy przestawianiem przemysłu samochodowego na inne tory. A jeszcze inną, bardziej przyziemną teorię znajdujemy w książce Fordlandia z 2009 roku, według niej Ford porzucił koncepcję samochodu z plastikowym nadwoziem „wkrótce po tym, jak stało się jasne, że silny, kojarzący się z kostnicą, zapach formaldehydu używanego do przetwarzania plastiku nie zanika w trakcie użytkowania”.
Dziękujemy że przeczytałeś ten artykuł do końca.
Powstał on z myślą właśnie o Tobie, o ludziach, dla których ważna jest niezależna i rzetelna informacja i to, że dostęp do wszystkich treści tutaj publikowanych jest i będzie darmowy. Nie stoją za nami korporacje, ani organizacje. Funkcjonujemy dzięki reklamodawcom i dzięki Tobie oraz innym naszym czytelnikom. Jeśli masz ochotę wesprzeć niezależne dziennikarstwo w Polsce, możesz to zrobić poprzez dobrowolną wpłatę. Wystarczy, że wybierzesz jedną z poniższych opcji. Nawet niewielka miesięczna kwota pomoże nam w rozwijaniu erakonopi.pl
Wpłaty obsługuje bezpieczny i sprawdzony system PayPal.
Przeglądaj zasoby EraKonopi.pl