ekologia & zrównoważony rozwój

Odpowiedzialna konsumpcja - trend 2021 roku!

2021-02-17 08:09:33 Redakcja EraKonopi.pl

Odpowiedzialna konsumpcja staje się dziś nowym sposobem na życie. A czy TY zdajesz sobie sprawę ze swojego osobistego, codziennego śladu środowiskowego?

fot. Pixabay
fot. Pixabay

Wzrost emisji CO2, ocieplenie klimatu, plastikowe góry śmieci - za te zmiany odpowiedzialni jesteśmy wszyscy.To już właściwie ignorancja i wstyd, oszukiwać się, że nie mamy na to wszystko wpływu. Na szczęście,  co potwierdzają badania i nasze codzienne doświadczenie, coraz częściej i więcej wyborów dokonujemy z myślą o środowisku. Czy jednak nie są to często tylko deklaracje wynikające z mody na ekologiczne życie i ostracyzmu społecznego w pewnych środowiskach?  Sprawdźmy dokładnie jak wypadamy w oficjalnych badaniach, jak Polska wypada na tle międzynarodowym i przefiltrujmy przez własną obserwację...

Czy znacie ostatnie badania przeprowadzone w październiku 2020 roku, przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dotyczące świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski? Ciekawe, czy będziecie zaskoczeni.

Celem badań było poznanie stanu wiedzy, zainteresowania i postaw mieszkańców Polski względem największych wyzwań dla Polski związanych z ochroną naturalnego środowiska, jakością powietrza, gospodarowaniem odpadami, zmianami klimatu. Badanie to monitorowało także indywidualne działania i zachowania konsumenckie  w tych obszarach.

Oto wyniki. Ponad 96% respondentów deklaruje, że regularnie segreguje odpady. Według 94% badanych zmiany klimatu to ważny albo bardzo ważny problem. Ponad 3/4 mieszkańców Polski jest skłonnych wydać więcej na „czystą” energię, a blisko 6 na 10 planuje zmienić swój piec na bardziej ekologiczne źródło energii. To tylko niektóre wyniki badań dotyczących świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. A jakie są kolejne?

Największe wyzwania dla Polski a problemy środowiska naturalnego

Respondenci poproszeni o wskazanie trzech dziedzin, w których nasz kraj ma najwięcej problemów do rozwiązania, głównie podawali ochronę środowiska – tak wybrało 52% mieszkańców Polski. Zdaniem badanych największym problemem środowiska naturalnego jest zanieczyszczenie powietrza (59%), problem odpadów (50%) i zanieczyszczenie wód oraz problemy z wodą (34%).

Środowisko naturalne i jego ochrona

Najczęściej wskazywanym powodem, dla którego warto chronić środowisko, jest troska o przyszłe pokolenia. Ten powód wybrało prawie trzy czwarte badanych (73%) i jest to najwyższy uzyskany wynik na przestrzeni wszystkich edycji badania. Na drugim miejscu z wynikiem 63% znalazła się dbałość i troska o zdrowie człowieka. Przyroda jako wartość sama w sobie to powód wybrany przez prawie połowę badanych (49%). Co dziesiąty respondent wskazał oszczędność i względy ekonomiczne.

W opinii respondentów stan środowiska w największym stopniu zależy od aktywności każdego z nas (69%). Z kolei najbardziej popularnymi źródłami informacji o środowisku naturalnym są internet (72%), telewizja (65%) i prasa (27%).

Jakość powietrza

Za najczęstszy powód zanieczyszczenia powietrza w Polsce respondenci uznali emisję z indywidualnych źródeł, czyli pieców domowych. Z roku na rok zmniejsza się ważność emisji z dużych obiektów energetycznych spalania, fabryk itp.

Najwięcej gospodarstw domowych korzysta z podłączenia do sieci ciepłowniczej, aby ogrzać swoje mieszkanie (31%). W tym roku znacznie wzrósł odsetek osób, gdzie głównym rodzajem ogrzewania jest gaz (28%), a zmalał – węgiel (14% – różnica o 21 p.p. w porównaniu z 2018 r.).

Ponad połowa osób korzystających z węgla lub pelletu/brykietu deklaruje chęć zmiany swojego pieca na bardziej ekologiczne źródło energii. W celu poprawy jakości powietrza badani najczęściej wskazywali, że należy wymienić stare piece węglowe na piece niskoemisyjne (54%) oraz stosować odnawialne źródła energii (33%).

Gospodarowanie odpadami

Prawie wszyscy badani deklarują regularne segregowanie odpadów (96%), co jest zdecydowanie najwyższym odsetkiem na przestrzeni wszystkich edycji badania.  Uzyskany wynik najprawdopodobniej wynika z nowelizacji ustawy, która wprowadziła prawny obowiązek segregacji odpadów dla wszystkich.

Do najczęstszych przyczyn niesegregowania odpadów należą opinie, że w okolicy brakuje odpowiednich pojemników (33%) oraz w domu nie ma miejsca na segregowanie odpadów (31%).

Najczęściej segregowanymi od reszty odpadów są: plastik (2020 r.: 97% vs 2018: 82%), papier (2020 r.: 91% vs 2018 r.: 70%), szkło (2020 r.: 90% vs 2018 r.: 81%) oraz odpady organiczne (2020 r.: 79% vs 2018 r.: 50%).

Zmiany klimatu

Siedmiu na dziesięciu mieszkańców Polski uważa zmiany klimatu za bardzo poważny problem, a co czwarty mieszkaniec uważa, że jest raczej ważny.

Dwie trzecie badanych w ciągu ostatniego roku zauważyło prowadzone działania informacyjne i edukacyjne w zakresie ekologii i zmian klimatu.

Wspierające ochronę środowiska i klimatu działania indywidualne i zachowania konsumenckie

Świadomość ekologiczna mieszkańców Polski ulega zmianie, jeśli chodzi o zachowania konsumenckie. Respondenci znacznie częściej niż w poprzednich latach zwracają uwagę na ograniczenie zużycia wody (ponad 90% wskazań) oraz wybierają rozwiązania ekologiczne, nawet wtedy, gdy oznacza to dodatkowy koszt (82%). 61% badanych zadeklarowało, że może skorzystać z roweru bądź komunikacji miejskiej zamiast samochodu.

Już ponad 95% mieszkańców Polski deklaruje, że oszczędza energię w domu. Najczęściej wskazywanymi sposobami jej oszczędzania są: gaszenie świateł w nieużywanych pomieszczeniach, stosowanie energooszczędnych źródeł światła czy zakup energooszczędnych urządzeń gospodarstwa domowego.

Jedna trzecia respondentów planuje podjęcie dodatkowych działań, które zwiększą efektywność energetyczną i umożliwią zmniejszenie rachunków za energię. Osoby te najczęściej planują zastosować odnawialne źródła energii. Ponad 3/4 badanych jest skłonnych wydać więcej na „czystą” energię, a odsetek ten jest prawie cztery razy wyższy od uzyskanego w 2018 r.

Jak Polska wypada na tle międzynarodowym?

 

Jak wynika z badań, coraz chętniej kupujemy zrównoważone produkty, albo wybieramy współpracę z tymi, dla których troska o społeczeństwo i środowisko jest ważna. Zarówno jeśli chodzi producentów jak i pracodawców.Z jednej strony oczekujemy, że to właśnie duże firmy będą kreować właściwe postawy konsumenckie i zmiany dzisiejszej rzeczywistości na lepsze, z drugiej strony jako konsumenci możemy sami prowokować takie działania.Oto wyniki badań  Tetra Pak Index 2020, które wskazują, że kwestie środowiskowe i zdrowotne są największymi problemami dla konsumentów. 2/3 badanych uznało, że zmierzamy w kierunku katastrofy ekologicznej. Ponad 3/4 konsumentów zdaje już sobie sprawę ze swojego własnego śladu środowiskowego i aktywnie poszukuje rozwiązań, dzięki którym ich codzienne czynności mogły by być znacznie bardziej przyjazne dla środowiska.

Interesujące są bardzo wnioski dotyczą tego, że przyzwyczajeni byliśmy do traktowania zdrowia i środowiska jako dwóch oddzielnych obszarów i dziś po raz pierwszy ulega to zmianie. Niemal trzech na pięciu konsumentów uważa, że ich zdrowie i dobre samopoczucie jest silnie powiązane ze stanem środowiska. Konsumenci coraz bardziej dostrzegają wpływ problemów środowiskowych na nich samych - zdrowie nie tylko fizyczne, ale również psychiczne.

Świadomość ekologiczna konsumentów, szczególnie młodszych, znacznie wzrasta. Młodzi ludzie chcą być zdrowsi i żyć dłużej niż ich rodzice, dlatego też kładą nacisk na odpowiedzialny względem środowiska tryb życia. Ma to swoje odzwierciedlenie w wyborach konsumenckich, ale również w zachowaniach pracowników w miejscu zatrudnienia.

Badanie Tetra Pak Index 2020 wykazało wzrost globalnego niepokoju dotyczącego bezpieczeństwa żywności i łańcuchów dostaw żywności. Badanie zostało przeprowadzone w 9 krajach na całym świecie.

W 13. edycji badania Tetra Pak Index odnotowano 10-procentowy wzrost obaw o bezpieczeństwo żywności i łańcuchów dostaw żywności, przy czym 40 procent respondentów umieściło te tematy wśród trzech najbardziej niepokojących problemów, w porównaniu do 30 procent w 2019 roku.

Ponad połowa pytanych konsumentów uważa, że ​​za poprawę bezpieczeństwa żywności odpowiadają producenci, a za nimi rządy. Jednak mniej niż jedna czwarta podaje firmy jako godne zaufania, jeśli chodzi o dostarczanie informacji na ten temat. Bezpieczeństwo żywności jest również problemem nr 1, z którym firmy muszą się zmierzyć teraz i w przyszłości. Prawie trzech na pięciu konsumentów stwierdziło, że chce wiedzieć wszystko o procesie wytwarzania zakupionych produktów.

Z tego powodu główną zmianą, zarówno ze względów zdrowotnych, jak i środowiskowych, jest większe spożycie bardziej przyjaznych dla środowiska produktów żywnościowych i napojów. Najbardziej pożądane są produkty, które są jak najmniej przetworzone, np. mleko, woda, woda kokosowa czy napoje roślinne.

Opakowanie ma kluczowe znaczenie, a dokładniej jego pochodzenie, gdyż jak się okazuje, mówiąc o ekologii, w pierwszej chwili myślimy o recyklingu. Wspomniane wcześniej badania Tetra Pak wskazują, że 4 na 5 konsumentów nie ma problemu z płaceniem więcej za przyjazne dla środowiska opakowania żywności i napojów, a nieco ponad dwóch na pięciu jest gotowa ponieść wyższą cenę za zdrowszą żywność. Postawa anty-plastik jest bardzo silna, konsumenci chętniej sięgają po produkty, których opakowania powstały na drodze recyklingu oraz po opakowania tzw. wielokrotnego użytku.

Inne badania świadomości ekologicznej konsumentów wskazują, że ponad połowa Polaków twierdzi, iż w ostatnich dwóch miesiącach na zakupy zabrała torbę wielorazowego użytku, a 1/3 deklaruje, że odmówiła przyjęcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej. Jednak w dalszym ciągu, aż 70% Polaków odpowiedzialność za recykling produktów przypisuje głównie producentom.

Jakie działania proekologiczne podejmują dziś znane marki?

Marki, które chcą odnieść sukces, muszą oferować swoim konsumentom coś więcej niż tylko świetnej jakości produkty i usługi. Konsumenci oczekują zaangażowania w działania na rzecz środowiska, co oznacza, że  oferowane produkty muszą być nie tylko przyjazne środowisku, ale również produkowane w sposób przyjazny naturze.

Z kolei firmy, które chcą przyciągnąć jak najlepszych pracowników powinny w odpowiedzialny i zgodny z eko trendami sposób zarządzać nie tylko zasobami ludzkimi, ale również samym miejscem pracy.

Wśród działań z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej firmy wdrażają działania o charakterze edukacyjno-aktywizującym. Promowana jest również ekologia w transporcie i logistyce. Od działań nakierowanych na posiadanie jak najmniejszych stanów magazynowych – zamawianie jedynie niezbędnej ilości towarów, centralizację magazynów, maksymalizację ładunkową ciężarówek, łączenie transportu – unikanie pustych przebiegów, po korzystanie z nowoczesnego proekologicznego oprogramowania logistycznego.

Część przedsiębiorców stawia na zrównoważoną produkcję oraz ekoinnowacje, np. zmniejszenie nakładów na ogrzewanie, ponowne wykorzystanie odpadów poprodukcyjnych, tym samym zredukowanie nierecyklingowalnych odpadów do zera czy chociażby wykorzystywanie we flocie samochodowej płynu do spryskiwaczy w formie kapsułek w celu zastąpienia plastikowych pojemników.

Cenione są również starania zmierzające do korzystania z rozwiązań technologicznych, które ograniczają zużycie wykorzystywanych zasobów naturalnych.

Podczas ostatnich wirtualnych targów innowacji CES (Consumer Electronic Show), koncern P&G poświęcił wiele uwagi tematyce innowacji w trosce o środowisko naturalne. Firma pokazała, jak wykorzystuje przełomowe innowacje, technologie i wieloletnie doświadczenie w rozumieniu potrzeb konsumenckim do rozwiązywania najbardziej palących problemów środowiskowych, takich jak niedobór wody, zmiany klimatyczne i odpady plastikowe.

Jako inicjator programów w zakresie oszczędzania wody, energii i ochrony zasobów naturalnych, jak #50LHome, EC30 i Holy Grail, Procter & Gamble wykorzystuje innowacje i technologie, aby odpowiedzialna konsumpcja stała się sposobem życia, który wszyscy pragniemy osiągnąć. W naszej wirtualnej przestrzeni P&G LifeLab Everyday dawaliśmy uczestnikom możliwość doświadczenia, czym jest 50L home i poznania, jak dzięki takim rozwiązaniom możemy uporać się z najbardziej palącymi wyzwaniami na świecie – dodajeVirginie Helias, Chief Sustainability Officer Procter & Gamble.

Jeśli jesteś zainteresowany pełnym raportem, znajdziesz go tutaj: Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski (raport z badania trackingowego)

 

Dziękujemy że przeczytałeś ten artykuł do końca.

Powstał on z myślą właśnie o Tobie, o ludziach, dla których ważna jest niezależna i rzetelna informacja i to, że dostęp do wszystkich treści tutaj publikowanych jest i będzie darmowy. Nie stoją za nami korporacje, ani organizacje. Funkcjonujemy dzięki reklamodawcom i dzięki Tobie oraz innym naszym czytelnikom. Jeśli masz ochotę wesprzeć niezależne dziennikarstwo w Polsce, możesz to zrobić poprzez dobrowolną wpłatę. Wystarczy, że wybierzesz jedną z poniższych opcji. Nawet niewielka miesięczna kwota pomoże nam w rozwijaniu erakonopi.pl
Wpłaty obsługuje bezpieczny i sprawdzony system PayPal.

Przeglądaj zasoby EraKonopi.pl

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ