ekologia & zrównoważony rozwój

4 trendy w ecorozwoju, które warto obserwować i... realizować!

2021-05-04 18:20:41 Redakcja EraKonopi.pl

Pandemia uświadomiła nam to dobitnie, jak nic wcześniej - nie mamy wyjścia, musimy zacząć działać tu i teraz budując świat na nowo w oparciu o szeroko rozumianą ideę zrównoważonego rozwoju. Oto cztery najważniejsze trendy, które w najbliższym czasie zdominują nasz ecorozwój!

Pexels/Karolina Grabowska
Pexels/Karolina Grabowska

Zrównoważony rozwój i zmiany klimatyczne jeszcze nigdy nie były tak bardzo w centrum naszej uwagi. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, jesteśmy skłonni zmienić swoje nawyki konsumpcyjne, aby przyczynić się do lepszej i bardziej sprawiedliwej planety. Tym bardziej, że Covid-19 wymusił zmianę sposobu życia i pracy, która wcześniej wydawała się niemożliwa, co w konsekwencji zmniejszyła zanieczyszczenie powietrza w miastach, a globalna emisja dwutlenku węgla spadła o 7% (Global Carbon Budget 2020).

Nie bez powodu, w 2020 r. ponad 9 600 firm ujawniło swój wpływ na środowisko za pośrednictwem platformy CDP czyli Carbon Disclosure Project. Co stanowi wzrost o 14% w stosunku do ubiegłego roku i ustanawia rekord w liczbie ujawnień środowiskowych CDP (międzynarodowej organizacji non-profit z siedzibą w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych).

Zmiany klimatyczne nabrały nie tylko znaczenia dla konsumentów i biznesu, znalazły się też w centrum uwagi na scenie politycznej. Kraje emitujące duże ilości gazów cieplarnianych, takie jak Chiny, zobowiązały się do zerowej emisji netto do 2060 r., a porozumienie paryskie stało się jedną z kwestii, które skłoniły wyborców do głosowania w wyborach prezydenckich w USA.

Oto najważniejsze trendy, które zdominowały obecnie zrównoważony rozwój:

1. Inwestowanie w produkty zrównoważone

Pandemia oraz rola, jaką zmiany klimatyczne odegrały w katastrofach takich jak australijskie pożary buszu i utrata bioróżnorodności sprawiły, że konsumenci są coraz bardziej zainteresowani kwestiami środowiskowymi, społecznymi i ekonomicznymi. Po raz pierwszy na taką skalę zaczynają rozumieć, że mogą odegrać kluczową rolę i są zdecydowani działać zmieniając swoje nawyki konsumpcyjne.

Z jednej strony dowodem na to jest zainteresowanie i popularność filmu dokumentalnego Davida Attenborough "A life on our planet" z 2020 roku, opisującego utratę bioróżnorodności.

"Tu nie chodzi o ratowanie naszej planety, tu chodzi o ratowanie nas samych. Prawda jest taka, że z nami, czy bez nas, świat przyrody i tak się odbuduje" -  zaznacza David Attenborough.

Z drugiej strony, trend ten potwierdzają badania przeprowadzone przez NYU Stern pokazujące, że mimo iż produkty wprowadzane na rynek z myślą o zrównoważonym rozwoju stanowią zaledwie 16% rynku dóbr pakowanych (CPG), to ich udział w rynku wzrósł o 54% na przestrzeni czterech lat (2015-2019).

PowYższe dane dotyczą runku amerykańskiego a CPG (Consumer Packaged Goods, stosowane w USA), to grupa produktów szybkozbywalnych lub szybkorotujących. Najprostsza definicja tej grupy produktów – to wszystko, co możemy kupić w supermarkecie.

Co więcej, Amerykanie są skłonni zapłacić znacząco więcej, bo aż o 39,5% w stosunku do produktów konwencjonalnych. Wzrost biznesu produktów zrównoważonych wzrósł o 54,7%, mimo że stanowi on 16,1% rynku CPG (2015-2019). Choć te statystyki różnią się znacznie w poszczególnych krajach europejskich, dane z rynku amerykańskiego pokazują najważniejsze tendencje.

Nowa fala produktów zrównoważonych, które dorównują jakością i wydajnością towarom konwencjonalnym to główny trend biznesowy, który stanowi z jednej strony szansę, z drugiej- dla tych, którzy nie zaczną działać wystarczająco szybko wiąże się z ogromnym ryzykiem.

Istnieją cztery główne obszary, w których pojawienie się zrównoważonych produktów warto obserwować:

  • żywność,
  • tekstylia,
  • styl życia,
  • ekoetykiety.


Zrównoważona żywność

Konsumenci chcą kupować zdrową, ekologiczną, lokalnie pozyskiwaną w zrównoważony sposób. Produkcja żywności jest odpowiedzialna za znaczącą emisję gazów cieplarnianych i ma istotny wpływ na wykorzystanie gruntów i zużycie słodkiej wody.

Chociaż rolnictwo w UE jest jedynym dużym sektorem rolnym na świecie, który ograniczył emisje gazów cieplarnianych (o 20% od 1990 r.), nadal odpowiada za ok. 10% emisji gazów cieplarnianych (z czego 70% z powodu zwierząt). Wraz z produkcją, przetwórstwem, pakowaniem i transportem, sektor spożywczy jest jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za zmianę klimatu.

Zmiana sposobu produkcji, kupowania i konsumpcji żywności jest konieczna, aby zmniejszyć skutki dla środowiska i pomóc w walce ze zmianą klimatu, jednocześnie chroniąc źródła utrzymania wszystkich podmiotów gospodarczych w łańcuchu żywnościowym poprzez generowanie bardziej sprawiedliwych korzyści ekonomicznych i tworzenie nowych możliwości biznesowych.

Oczywiste jest, że największy pozytywny wpływ na zmiany klimatyczne może mieć zrównoważona dieta z mniejszą ilością mięsa i nabiału, mniejszą ilością odpadów spożywczych i większą ilością warzyw, orzechów i roślin strączkowych. (Community Impact Challenge)

Dlatego też konsumpcja roślinnych substytutów mięsa i nabiału wzrosła w czasie pandemii. Według Nielsena, sprzedaż alternatywnych produktów mięsnych wzrosła w USA o 140 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Lider w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, firma Unilever, spodziewa się, że w ciągu pięciu do siedmiu lat zwiększy sprzedaż roślinnych zamienników mięsa i nabiału do 1 mld euro.

Zrównoważone tekstylia i moda

Badania przeprowadzone przez BCG ujawniają, że 38% konsumentów w USA deklaruje, że aktywnie zmienia preferowaną markę na inną, ponieważ w sposób wiarygodny opowiada się ona za pozytywnymi praktykami środowiskowymi i społecznymi.

Marki coraz silniej reagują na te deklaracje i wykorzystują coraz częściej do produkcji zrównoważone materiały, dbając o  przejrzystość swoich łańcuchów dostaw i tworząc systemy "mody okrężnej" poprzez projektowanie, produkcję, sprzedaż wraz z gromadzeniem produktów, które umożliwiają ponowne wykorzystanie i recykling produktów odzyskanych od konsumentów.

Przykładem takich działań może być Adidas Grün  - gama obuwia, która minimalizuje wpływ na środowisko poprzez wykorzystanie tkanin pochodzących z recyklingu i naturalnych materiałów z certyfikowanych źródeł, takich jak bawełna, konopie, bambus i korek. Marka adidas do 2024 roku będzie w 100% wykorzystywała poliester pochodzący z recyklingu.

Zrównoważony styl życia

Nasza determinacja, aby zmniejszyć negatywny wpływ na świat stymuluje przejście na pracę zdalną, zrównoważone opakowania i dematerializację gospodarki. 

Ekoetykiety

Ważnym trendem w ekorozwoju jest edukowanie i informowanie konsumentów o zaletach produktów w kontekście zrównoważonego rozwoju. Coraz istotniejsze okazują się ekoetykiety, które informują konsumentów o korzyściach zdrowotnych, środowiskowych lub społecznych produktów.

Istnieją ekoetykiety certyfikowane przez strony trzecie, takie jak Forest Stewardship Council, Fairtrade czy Energy Star. Są też marki, które opracowały własne etykiety, jak np. etykieta węglowa firmy Unilever, która jest obecna na 70 tys. ich produktów.

Według Ecolabel Index, na całym świecie funkcjonuje obecnie 148 rodzajów etykiet wyróżniających produkty ekologiczne. Jak wynika z najnowszych badań – konsumenci w przeważającej większości zwracają na nie uwagę i chętniej wybierają produkty, które są nimi oznaczone.

W rzeczywistości jednak wielu konsumentów, jak pokazuje sondaż przeprowadzony przez Nielsena, wciąż najbardziej ufa opiniom innych konsumentów zamieszczonym w internecie. Dlatego marki coraz więcej wysiłku poświęcają także na promowanie blogów, mediów społecznościowych i społeczności z treściami generowanymi przez konsumentów i influencerów, aby zwiększyć akceptację swoich produktów. 

Dobrym przykładem jest marka Reebok, która współpracuje z Tabithą Brown - influencerką, która dzieli się swoimi pomysłami na bardziej zrównoważony styl życia i poleca buty biegowe ReebokForever Floatride Grow, które są wyprodukowane w 100% ze składników na bazie roślin, i tym samym są odpowiedzią dla tych, którzy chcą kupować zrównoważone produkty.

"Zrównoważony styl życia wedle filozofii zrównoważonego rozwoju jest ważny z wielu względów. Nasze codziennie wybory mają ogromny wpływ na innych ludzi, zwierzęta i planetę. Podjęłam konkretne działania, by wspomóc środowisko. Jestem weganką. Ma to ogromny wpływ na moje prywatne życie, ale też ma znaczenie w większej, światowej skali. Mniej jeżdżę samochodem niż wcześniej i przerzuciłam się w domu z plastiku na szkło lub kamień. Używamy też energii słonecznej. Czytam etykiety i wybieram te produkty, które nie szkodzą środowisku. I przede wszystkim dzielę się wszystkim, co wiem! Im więcej wiemy o środowisku, tym chętniej wchodzimy na ścieżkę ekożycia” - podsumowuje Tabitha Brown, jedna z influencerek w obszarze zrównoważonego życia współpracująca z marką Reebok

 

2. Inwestowanie firm w środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny 

Inwestowanie w środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (ESG) nabiera coraz większej mocy, a firmy zaczynają patrzeć szerzej niż tylko na zyski.

ESG – oznacza czynniki, w oparciu o które tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe przedsiębiorstw, państw i innych organizacji. Składają się one z 3 elementów: E – środowisko (z ang. environmental), S – społeczna odpowiedzialność (z ang. social responsibility) i G – ład korporacyjny (z ang. corporate governance).

ESG czyli środowisko, społeczeństwo i zarządzanie stanowi element coraz częściej brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Oznacza to wpływ, jaki działalność firm wywiera na środowisko – bezpośrednio lub pośrednio, jak oddziałuje na społeczeństwo oraz ład korporacyjny, czyli m.in. skład i różnorodność zarządu czy zasady przejrzystości informacji publicznych.

Wartość globalnych aktywów stosujących czynniki ESG do podejmowania decyzji inwestycyjnych wzrosła prawie dwukrotnie w ciągu ostatnich czterech lat do 40,5 biliona dolarów w 2020 roku, według badań Opimas LLC.

Pięć głównych organizacji zajmujących się raportowaniem zrównoważonego rozwoju (CDP, SASB, GRI, IIRC i CDSB) zobowiązało się do ujednolicenia kryteriów raportowania zrównoważonego rozwoju (CSR). 

Rosnący impuls dla Zrównoważonego Finansowania prowadzi do zharmonizowanych i prostszych metod wyceny przedsiębiorstw.

3. Odnawialne źródła energii - coraz tańsze i bardziej dostępne

Świat opierał się na energii pochodzącej z paliw kopalnych, ponieważ w przeszłości były one tańsze niż inne źródła. Okazuje się jednak, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat elektrownie wiatrowe i słoneczne stały się odpowiednio o 70% i 89% tańsze, a ich moc przewyższy węgiel i gaz w ciągu mniej niż pięciu lat (raport IEA "Renewables 2020"). W rzeczywistości energia słoneczna stała się „najtańszą energią elektryczną w historii".

Energia odnawialna jest tańsza od innych rodzajów energii z trzech powodów:

  • koszty paliw kopalnych i energii jądrowej zależą od ceny paliwa i kosztów operacyjnych elektrowni,
  • elektrownie odnawialne mają niższe koszty OPEX i nie zależą od cen paliwa,
  • koszty technologii odnawialnych są zgodne z krzywą uczenia się: energia słoneczna i wiatrowa tanieją w miarę zwiększania mocy.

Co więcej, kiedy bogate kraje wdrażają odnawialne źródła energii, obniżają koszty dla wszystkich i sprawiają, że technologia ta staje się dostępna dla całego świata.

Ta przewaga cenowa zielonej energii elektrycznej nad energią pochodzącą z paliw kopalnych przyspieszy elektryfikację produkcji ciepła, na przykład w procesach produkcyjnych i transporcie.

Rola odnawialnych źrodeł energii rośnie. Rosnące ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla przy spadających kosztach instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) spowodowały, że zielona energetyka stała się poważną alternatywą dla tradycyjnej, wykorzystującej paliwa kopalne. Liderzy, państwa takie jak Norwegia, Islandia czy Nowa Zelandia, stosują ją na wielką skalę i pokrywają w ten sposób większość zapotrzebowania na energię – na poziomie 70–80%.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/rankingi/58459,odnawialne-zrodla-energii-w-polsce-i-na-swiecie © inzynieria.com
Rola odnawialnych źrodeł energii rośnie. Rosnące ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla przy spadających kosztach instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) spowodowały, że zielona energetyka stała się poważną alternatywą dla tradycyjnej, wykorzystującej paliwa kopalne. Liderzy, państwa takie jak Norwegia, Islandia czy Nowa Zelandia, stosują ją na wielką skalę i pokrywają w ten sposób większość zapotrzebowania na energię – na poziomie 70–80%.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/rankingi/58459,odnawialne-zrodla-energii-w-polsce-i-na-swiecie © inzynieria.com
Rola odnawialnych źrodeł energii rośnie. Rosnące ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla przy spadających kosztach instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) spowodowały, że zielona energetyka stała się poważną alternatywą dla tradycyjnej, wykorzystującej paliwa kopalne. Liderzy, państwa takie jak Norwegia, Islandia czy Nowa Zelandia, stosują ją na wielką skalę i pokrywają w ten sposób większość zapotrzebowania na energię – na poziomie 70–80%.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/rankingi/58459,odnawialne-zrodla-energii-w-polsce-i-na-swiecie © inzynieria.com

Technologie słoneczne i wiatrowe stają się coraz tańsze w porównaniu z rosnącymi kosztami paliw kopalnych.

Liderzy, państwa takie jak Norwegia, Islandia czy Nowa Zelandia, stosują ją na wielką skalę i pokrywają w ten sposób większość zapotrzebowania na energię – na poziomie 70–80%.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/rankingi/58459,odnawialne-zrodla-energii-w-polsce-i-na-swiecie © inzynieria.com
Rola odnawialnych źrodeł energii rośnie. Rosnące ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla przy spadających kosztach instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) spowodowały, że zielona energetyka stała się poważną alternatywą dla tradycyjnej, wykorzystującej paliwa kopalne. Liderzy, państwa takie jak Norwegia, Islandia czy Nowa Zelandia, stosują ją na wielką skalę i pokrywają w ten sposób większość zapotrzebowania na energię – na poziomie 70–80%.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/rankingi/58459,odnawialne-zrodla-energii-w-polsce-i-na-swiecie © inzynieria.com

Największy udział w polskim rynku odnawialnych źródeł energii mają elektrownie wodne, wiatrowe i biomasa. Intensywnie rozwija się również fotowoltaika, czyli przetwarzanie światła słonecznego na energię elektryczną.

4. Przedsiębiorstwa o zerowej emisji netto

W kontekście biznesowym zerową emisję netto rozumie się zazwyczaj jako stan, w którym działania podejmowane w łańcuchu wartości firmy i związana z nimi emisja dwutlenku węgla nie wywierają wpływu na klimat.

Przedsiębiorstwa o zerowej emisji netto są jednym z najszybciej rozwijających się trendów zrównoważonego biznesu. Według naukowców osiągnięcie zerowej emisji netto przed 2050 r. ma kluczowe znaczenie dla uchronienia nas przed katastrofalnymi skutkami zmian klimatu.

Liczba zobowiązań dotyczących zerowej emisji netto podwoiła się w roku 2020, ponieważ wiele z nich traktuje priorytetowo działania na rzecz klimatu w ramach wychodzenia z Covid-19 (raport Data-Driven EnviroLab).

Firmy ścigają się w dążeniu do zerowej emisji, ponieważ zerowa emisja netto zmniejsza ryzyko, koszty i przyciąga inwestorów ESG .

Przykładem redukcji kosztów jest podnoszenie podatków od emisji dwutlenku węgla na całym świecie. Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a w szczególności osiągnięcie zerowej emisji netto, jest skutecznym sposobem zabezpieczenia się przed tymi rosnącymi opłatami i wdrożenia przywództwa w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Niemniej jednak, brak standardów w zakresie planów działania na rzecz zerowej emisji netto zniechęca wiele firm. W związku z tym w 2021 r. oczekujemy dalszych wskazówek na temat zerowych emisji netto dla firm w ramach inicjatywy Science-Based Target.

Ekoprodukty, zrównoważone inwestowanie, energia odnawialna i zerowa emisja netto to kluczowe trendy w zrównoważonym biznesie na rok 2021, które stwarzają fantastyczne możliwości dla zrównoważonego działania firm nie w 2050, ale już teraz. Wykorzystajmy je!

 

Dziękujemy że przeczytałeś ten artykuł do końca.

Powstał on z myślą właśnie o Tobie, o ludziach, dla których ważna jest niezależna i rzetelna informacja i to, że dostęp do wszystkich treści tutaj publikowanych jest i będzie darmowy. Nie stoją za nami korporacje, ani organizacje. Funkcjonujemy dzięki reklamodawcom i dzięki Tobie oraz innym naszym czytelnikom. Jeśli masz ochotę wesprzeć niezależne dziennikarstwo w Polsce, możesz to zrobić poprzez dobrowolną wpłatę. Wystarczy, że wybierzesz jedną z poniższych opcji. Nawet niewielka miesięczna kwota pomoże nam w rozwijaniu erakonopi.pl
Wpłaty obsługuje bezpieczny i sprawdzony system PayPal.

Przeglądaj zasoby EraKonopi.pl

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ